Een aantal vragen spelen regelmatig door onze hoofden: Doen we het wel goed? Kunnen we op een bepaalde manier nóg beter aansluiten bij de wensen van onze veehouders?
Eind vorig jaar besloten we om op een persoonlijke manier op die vragen antwoord te gaan zoeken en zijn het gesprek met enkele veehouders aangegaan.
Dit bleek een zeer inspirerende en nuttige stap te zijn.
Greetje, onze praktijk-coördinator, heeft afspraken ingepland en ging aan de keukentafels het gesprek aan. Per dierenarts zijn enkele veehouders bezocht.
Aan de orde kwamen vragen over de dierenarts, maar ook over de toekomst van de veehouderij, de assistentes, de praktijk in zijn geheel en de medicijnbezorging. Maar het bleek ook heel nuttig om eens aan de veehouder extra informatie te verstrekken over onze manieren van werken op de praktijk.
We hebben veel positieve reacties ontvangen op het onderzoek. Enkele positieve punten die tijdens de gesprekken naar voren kwamen zijn:
- Goed bereikbaar “spreek de dierenarts eerder dan de huisarts”. Altijd vriendelijk.
- Goed team. Jullie zijn een grote praktijk, dat heeft voordelen. Daardoor zijn jullie altijd goed op de hoogte van wat er speelt in de sector en op diergeneeskundig gebied.
- Dierenartsen nu 100% gespecialiseerd per diersoort, hierdoor hebben ze een bredere kennis.
- Effectief, snelle service, korte lijnen.
- Zelden dat er iets niet op voorraad is, en als dat toch het geval is word ik daar direct van op de hoogte gebracht en krijg ik een alternatief product aangeboden.
- Assistentes aan de telefoon zijn vriendelijk, hebben kennis van de producten en zijn behulpzaam en doortastend bij problemen.
We hebben ook belangrijke verbeterpunten en tips te horen gekregen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- We moeten oppassen dat een dierenarts niet teveel “in zijn eigen wereld leeft”. Die wereld kan te ver afstaan van een veehouder, door bijvoorbeeld taalgebruik of ingewikkelde aanpakken.
- Bij een spoedgeval dient er wel altijd een dierenarts in de buurt te zijn. Als het werkgebied (nog) groter wordt, kan dat een knelpunt worden.
- Van mij zou een aanpak meer financieel onderbouwd mogen worden. Dus bijvoorbeeld als die veranderingen worden doorgevoerd zou dat onder aan de streep een x bedrag kunnen besparen.
- Mijn dierenarts zet zijn laarzen niet netjes terug 😉
- Ik vind het onhandig dat ik in het weekend niet direct een dierenarts aan de telefoon krijg. Moet ik eerst aan de antwoorddienst uitleggen wat het probleem is, kost allemaal tijd.
Juist de verbeterpunten en tips blijken heel nuttig. Hier zijn we direct mee aan de slag gegaan!
Omdat het zo’n groot succes bleek, hebben we besloten om voor dit onderzoek meer veehouders te benaderen. Wie weet bellen we u binnenkort wel voor een afspraak.
Via deze weg willen we alle deelnemende veehouders nogmaals heel erg bedanken voor hun tijd en input! Heel fijn dat we van u mochten horen waar we nog kunnen groeien, en waarmee we al op de goede weg zijn. Heeft u zelf nog tips voor ons en bent u (nog) niet bezocht, bespreek het met uw dierenarts, of bel naar de praktijk.
Nieuwsbrief Herkauwerspraktijk de Overlaet/februari 2017/Greetje